promote sikit

Pages

c.o.n.s.u.l.t.a.n.t

31 October 2011

doa untuk yang patah hati

kali ni hunny nak buat entry tentang sdikit doa,,doa nih sllu hunny amlkan slpas solat.. .selain itu doa ni bru hunny tau dia mmg sesuai klau sorng insan tngah patah hati atau kecewa serta merasa hati runsing.. .
insyallah kalau kita amalkn doa ni hati akn kmbli kuat.. .



" اللهم إني أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل، وأعوذ بك من الجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال "


‘Allahumma innee A’ghuzu bika minal hammi wal hazan, wa a’ghuzu bika minal ajzi wal kasal, wa a’ghuzu bika minal jubni wal bukhl, wa a’ghuzu bika min ghalabatid daini wa gahrir rijal.’


(Ya Allah, aku berlindung kepadaMu dari kebimbangan dan kepiluan. Aku berlindung kepadaMu dari ketidakupayaan dan kelalaian. Aku berlindung kepadaMu dari perbuatan pengecut dan sifat kedekut. Dan aku mencari perlindungan dariMu daripada  hutang dan  penindasan manusia)


seterusnya sebagai insan yg lemah kita juga harus berpandukan al-quran dan hadis
dan senagai manusia kitea perlu bertanya pada diri bolehkah AKU KECEWA??



Manusia Bertanya : Bolehkah aku kecewa ?
Qur’an Menjawab : Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. (Ali Imraan : 139)


Manusia Bertanya : Bagaimana menguatkan hatiku?
Qur’an Menjawab : ….Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal……. (At-Taubah : 129)





ganbar hisan by cik GoOgLe

coretan 6 (tika dan waktu ini)

Tika dan wktu ini alam seakan mmbisu
Seakan tahu perih yg brsmbnyi di klbu

Tika dan waktu ini detik seakan mmburu
Brsama cengkaman rinduNmun kbisuan mmbelenggu

Tika dn wktu ini hati meratap tangis
Minta didakap erat namun xupaya menyergah

Tika dan waktu ini soalan dmi soalan menghujan
apkah erti ksetiaan  dimanea ttik penyatuan

tika dan wktu ini apkah tidal g ungkapan kata
mmecah kbuntuan agr cinta mnemu sinarnya

tika dan waktu ini hanya takdir jadi taruhan
dua hasrat tergapai maksud agr bermula indhnya hari

tika dan waktu ini kupanjantkan pada ilahi
agar ketabahan mnjadi nadi untuk menempuh hari2 penuh msteri





28 October 2011

hanya satu kekurangan WANITA

Ketika TUHAN Menciptakan wanita , DIA lembur pada hari ke-6.




Malaikat datang dan bertanya " Mengapa Begitu lama TUHAN?
TUHAN menjawab "Sudah kah engkau lihat semua detail yang AKU buat untuk menciptakan mereka?"
2 tangan ini harus boleh dibersihkan, tetapi bahannya bukan dari plastik.
Setidaknya terdiri dari 200 bagian,yang boleh digerakkan dan berfungsi baik untuk segala jenis makanan.
Mampu menjaga banyak anak saat bersamaan,punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kesedihan. .
Dan semua dilakukannya dengan 2 tangan ini.


Malaikat itu Takjub.." Hanya dengan 2 tangan?...Mustahil!!
Oh...Tidak!! AKU akan menyelesaikan ciptaan hari ini,karena ini adalah ciptaan terbaikKU.
"Oh ya...dia juga akan mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan bisa bekerja selama 18 jam sehari.
Malaikat mendekat dan mengamati bentuk wanita ciptaan TUHAN itu.
"Tapi Engkau membuatnya begitu Lembut TUHAN?"

,tapi engkau belum mampu bayangkan kekuatan yang AKU berikan agar mereka dapat mengatasi banyak hal yang luar biasa?" "Dia boleh berpikir?" tanya malaikat 


TUHAN menjawab: " Tak hanya berpikir,dia mampu bernegoisasi." Malaikat itu menyentuh dagunya. . . " TUHAN ENGKAU buat ciptaan ini kelihatnya lelah dan rapuh! Seolah terlalu banyak beban baginya." " Itu bukan lelah atau rapuh....itu AIR MATA". 
"Untuk apa?"tanya malaikat Tuhan melanjukan : " AIR MATA adalah salah satu cara dia mengekspresikan kegembiraan, kegalauan, Cinta, kesepian, penderitaan dan kebahagian " ENGKAU memikirkan segala sesuatunya. 


Wanita ciptaanMU ini akan sungguh menakjubkan!" YA Mesti. . . ! Wanita ini akan mempunyai kekuatan mempesona bagi laki-laki. Dia dapat mengatasi beban bahkan laki-laki Dia Mampu menyimpan kebahagian dan pendapatnya sendiri. Dia mampu tersenyum bahkan saat hatinya menjerit. 
Mampu menyanyi saat menangis, menagis saat terharu, terharu saat tertawa, bahkan tertawa saat ketakutan. Dia berkorban demi orang yang dicintainya. Dia tidak menolak kalau melihat yang lebih baik. Dia menerjunkan dirinya untuk keluarganya. Dia membawa temannya yang sakit untuk berubat. - CINTANYA TANPA SYARAT - Dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang. 
Dia girang dan bersorak saat melihat temannya tertawa. Dia begitu bahagia mendengarkelahiran. Hatinya begitu sedih saat mendengar berita sakit dan kematian Tetapi dia selalu punya kekuatan untuk mengatasi hidup, dia tahu bahwa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka. " Hanya 1 Kekurangan dari Wanita " DIA LUPA BETAPA BERHARGANYA DIA...



credit tO: cikgusimple





coretan 5 (cahaya dan nyanyian malam)


dalam kpekatannya malam,, ,
aku lihat cahaya bersinar di tengah gelap,, ,
tak hanya satu tapi beribu cahaya terang,, ,
merekalah kunang-kunang yang setia pada malam.. .

dalam kesunyian malam,, ,
kudengar suara nyanyian yang bersaut-sautan,, ,
tak hanya satu tapi beribu suara nyanyian,, ,
merekalah cengkerik-cengkerik yang setia pada malam.. .

dalam sepinya malam,, ,
cahaya dan nyanyian itu beradu satu.. .
menambah indahnya malam ini.. .
merekalah yang selalu setia dsaat malam tiba.. .

~angin malam yg dingin sedingin rsea ini~~

27 October 2011

coretan 4 (aku melangkah)



Dunia seakan gelap
Matahari seakan terbit dari barat
Langkahku terasa berat
Menyusuri malam yang pekat

Aku melangkah dengan hati tersayat
Kerna cinta tak ku dapat
Aku melangkah dengan air mata 
Kerna sakit yang ku rasa

Cinta yang tak terukir tingginya
Sakit yang tak terukur dalamnya
Biar aku yang rasakan cinta ini
Biar aku yang rasakan sakit ini

Ku cuba telusuri malam gelap
Tuk temukan secercah harap
Dirimu yang telah sakitiku
Selamanya kan tetap begitu

~coretan hunny~

25 October 2011

mayat muammar gaddafi

Jenazahnya dipamer dalam ruang dingin beku di sebuah kompleks beli belah.
Itu nasib bekas pemimpin diktator Libya, Moammar Gaddhafi yang dibunuh tentera pemberontak 2 hari lalu.

Rakyat Libya beratur di luar kompleks beli-belah di Misrata ini untuk menyaksikan buat kali terakhir jenazah bekas pemimpin negara itu, sementara pihak berkuasa berbincang dan membuat keputusan lokasi jasad gadafi akan disemadikan.

Jenazah sepatutnya dikebumikan pada Jumaat berdasarkan ajaran Islam yang menuntut jenazah dikebumikan secara segera.


Bagaimanapun kerajaan sementara menangguhkannya kerana punca sebenar kematiannya masih belum dikenal pasti.

Jasad Gaddhafi yang cuma berseluar diletakkan di atas sekeping tilam berlumuran darah dalam ruang dingin beku yang lazimnya digunakan oleh pengusaha restoran menyimpan makanan mudah rosak.

Kesan peluru juga kelihatan di bahagian kiri kepalanya.








MISRATA: Pemimpin baru Libya memberi jaminan bahawa Muammar Gaddafi akan dikebumikan mengikut ajaran Islam, sehari selepas saat-saat terakhir dramatik beliau apabila diktator terbabit diseret dari tempat persembunyiannya dalam saluran longkang, merayu supaya tidak dibunuh ketika bandar kelahiran beliau jatuh ke tangan pejuang revolusi. 


Kematian beliau kira-kira dua bulan selepas penyingkirannya menamatkan rejim hampir 42 tahun yang menukarkan negara kaya dengan minyak itu menjadi sebuah negara yang dikritik antarabangsa. Ia turut membawa Libya ke dalam era baru di mana pemimpin peralihan perlu mengatasi perpecahan dan membina semula hampir semua institusi dari awal untuk mencapai demokrasi yang diimpikan. 
Pemimpin NTC bagaimanapun masih lagi tidak membuat sebarang keputusan bila dan di mana mayat Muammar Gaddafi akan dikebumikan, kata menteri penerangan Libya semalam di tengah persoalan mengenai bagaimana bekas pemimpin itu mati.
“Tiada keputusan dibuat mengenai pengebumian Gaddafi,” sama ada mayatnya masih berada di Misrata di mana ia dibawa selepas kecederaan yang membawa maut berikutan ditangkap di Sirte, kata Mahmud Shamam kepada AFP. 


Pemimpin NTC dilihat begitu berhati-hati mengenai rancangan pengebumian itu, enggan untuk menjadikan kubur Gaddafi bakal menjadi tempat perhimpunan bagi penyokong setianya. 


Mayat Gaddafi terbaring di sebuah kediaman persendirian di Misrata, bandaraya ketiga terbesar di Libya di mana tenteranya ditewaskan dalam kepungan berpanjangan yang terbukti menjadi salah satu titik perubahan kebangkitan selama lapan bulan, lapor seorang koresponden AFP. 


Sementara itu, Reuters melaporkan bahawa Gaddafi maut berikutan sebutir peluru yang menembusi ususnya berikutan penangkapan, kata seorang doktor yang memeriksa mayatnya, di tengah konflik bagaimana pemimpin Libya itu menemui ajalnya. 
Gaddafi, 69, terbunuh pada Khamis selepas ditangkap oleh pejuang Libya yang menjadi kemuncak kepada kebangkitan selama lapan bulan menentang pemerintahan beliau selama 42 tahun. 


“Gaddafi ditahan ketika masih hidup tetapi beliau terbunuh selepas itu. Ada sebutir peluru dan ia menjadi alasan utama kepada kematiannya, yang menembusi ususnya,” kata doktor Ibrahim Tika kepada televisyen Al Arabiya. 


“Kemudian ada peluru lain di kepalanya yang menembusi dalam dan keluar kepalanya.” Terdahulu, Perdana Menteri Mahmoud Jibril membacakan apa yang dikatakan laporan bedah siasat bahawa Gaddafi diseret daripada terowong paip, ditembak di lengan dan diletakkan dalam sebuah trak di mana ia terkena tembakan ketika cuba dibawa ke hospital. 


Sementara itu ahli NTC Mohamed Sayeh berkata bahawa Gaddafi akan dikebumikan pada Jumaat di sebuah kawasan perkuburan Sirte, menafikan laporan bahawa beliau akan dikebumikan di sebuah kubur rahsia. – AP/AFP


gambar susulan bagi menunjukkan muamar gaddafi yang terseksa





P/s : Ingatlah bahawa apa yang kita buat hari ini akan mendapat pembalasan nanti. Sekarang Allah bagi cash jea.

24 October 2011

befOre n AftEr

Before marriage.
Darling here.. darling there...
After marriage. 
Baling here... baling there..

Before marriage.
I die for you. . .
After marriage.
"You die, up to you. "
Lagi lama married.
You die I help you!

Before marriage.
You go anywhere. . I follow you.
After marriage. . 
You go anywhere. . up to you .
Lagi lama married. 
You go anywhere better get lost!!

Before wedding
you are my heart, you are my love"
After wedding
"you get on my nerves. "

Before wedding
"you are sweet and kind just like Cinderella" 
After wedding
"you are worse than godzila"

Before wedding
Roses are red, violets are blue. Like it or not, I'm stuck with you 
After wedding
Roses are dead, I am blue. You get on my head, I will sue you

Before wedding
Every makan he brings you to Shangri-La 
After wedding
You want to go, he says you wait-la 

Before wedding
She looks like Anita Sarawak
After wedding
Don't know whether katak or biawak.. .
credit to anonymous

21 October 2011

harapan kepadaNya


Ya Allah, 
sesungguhnya banyak yang aku harapkan dalam hidup ini, 
banyak yang aku citakan dalam hidup ini..
aku mohon pada-Mu; Ya Allah, 
janganlah Engkau lalaikan aku dengan segala kenikmatan dunia
janganlah Engkau jadikan kenikmatan dunia ini sebagai istidraj bagi diriku, 
Engkau jadikanlah segala yang aku harapkan didunia ini ; 
ilmu yg bermanfaat,usia yang berkat, dan cinta insan yang beriman 
sebagai kekuatan bagiku bertatih menuju redha-Mu, 
menuju syurgaMu.. .
sesungguhnya Engkau Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui....

~amin~

hepy befday to my FRENS

post ni dah hunny updte ritu tp asyk lupea jea nk updtea.. .
sbnarnyea bfday kwn hunny ni 17 oct ritu,, ,
xpea yg penting dah wish.. .Semoga dipanjangkan umor, Murah rezeki dan berjaya dalam hidup.

ni kat bwah hunny nak tunjukkan SMURFs tok mmbe hunny nih

sMUrfS~~
ni lak kek dri googLe eyh 

 happy befday ea kawan.. .

OK THE NEXT IS AISHAH MASTURAH BEFDAY!!!
dah 20tahun ko ecah.. .dsbbkan ko dah jauh xpat la mkn tepung mcm kitea part 1 dlu2.. .

meyh nak nyanyikan skit.. 
happy befday to yOu.. .happy befday 2 you.. happy befday to ECAH

nah kek dri gOOgle nih 

kek dri gOOgle jea boleyh bg kat ECAH.. . dsbbkan ecah sukea coklat kan??/

ecah sorry eak klau ade yg xkurng or telebeyh..hehhehe.. .sem dpan xjmpea dah.. .
hope ko happy n bhagia dgn umo bru n impian ko akn tercapai .. .
n the last dri aku
syiok lah dpat kwan dgn ko even mcm2 pnah jd..huhuhuhu.. .


19 October 2011

sharing2 pengalaman skit jea~~




kali ni kan hunny nak share skit la bdsarkan pngalaman hunny , hunny buat untuk keadaan di mana apabila  putus cinta, dan tiada tanda-tanda si dia akan kembali kepada kitea. Mungkin si dia sudah ada orang lain ataupun si dia memang tidak mahukan korng lagi. Jika korng yang memutuskan hubungan, mungkin tidak separah dengan orang yang menerima keadaan 'diputuskan'.
Si dia sudah tidak kembali kepada korng..korng kecewa.. Jadi apa yang perlu anda lakukan/pikir/bertindak.?

Jadi kali ini hunny bawakan beberapa point dari pengalaman dan pandangan hunny sendiri. Jika korng adea pendapat lain, boleh bagitahu di ruangan komen untuk kita bertukar pendapat.

Berikut point² yang hunny suggstkan:.

1. Simpan gambar sidia

Mungkin bagi korng idea ini seperti 'idea gilea' kerana akan membangkitkan perasaan rindu. tapi pikirkan seperti ini. Jika hari ini anda bersamanya, selepas ini anda tidak lagi berpeluang untuk menatap/bercakap/berbual dgnnyea. apa akan terjadi jika korng terasa begitu memerlukan si dia sedangkan si dia sudahpun bersama orang lain.?mesti korng Tengok gambar. Itu dapat mengurangkan sedikit kepedihan yang tersarang di hati korng kan??. Tidak perlu la korng nak nengoknyea  tiap² hari, just simpan buat sementara sehingga luka di hati perlahan-lahan sembuh. Nanti ada masea korng rasa korng sudah agak ok, dan tidak perlu nak tngok lg gambar kerana ingatan korng pada si dia sudah makin pudar, pada masa itu anda boleh buang atau delete gambar yang ada dalam pc korng tuh( ni sllunyea gurl la yg rsea mcm tuh,tp xtau la lelaki camnea lak)


2. Jangan dengar or nyanyi lagu jiwang
kalau bercinta, perasaan gembira dan bahagia korng anda lalui. korng boleh mendengar/karaoke lagu² yang best². Tetapi jika korng putus cinta, sebolehnya elakkan daripada mendengar, apatah lagi menyanyi lagi yang berkaitan putus cintatp mungkin adeantra korng yg anggap ni jea crea na meluahkan kepedihan dalam diri korng, tapi sebenarnya apa yang korng dengar/nyanyi akan membangkitkan rasa rindu kepada orang yang tiada di sisi. Dan percaya atau tidak, jika sebelum putus cinta korng tidak begitu kisah dengan lirik lagu, tetapi apabila putus cinta korng begitu mengambil berat dengan lirik lagu., ,btol tak??


3. Cari kawan 
 Cari kawan, bukan mencari pengganti dirinya. korng boleh cari pengganti si dia jika hubungan korng sudah lama terputus, tetapi jika hubungan anda baru sahaja terputus, cari kawan berlainan jantina untuk meluahkan apa yang korng rasa. Kerana meluahkan perasaan adalah berbeza antara sama jantina dengan berbeza jantinatapi kebnyakkanyea sllu buat silap mereka menerima org lain terlalu awl slpas hbungan lma terputus.. . cepat menjalin hubungan selepas putus cinta, bukan menunjukkankorng tu bgos tetapi lebih kepada keputusan yang tergesa² untuk mengisi kekosongan di hati korng nnt jgn smua yg pnah korng rsea nih jd lagi sudah la ea.. .. kitea bleyh tersilap pilihan jika pilihan yang korng buat adalah berdasarkan emosi, . .


4.set dlm fkiran n hati dyea bkn tuk korng lagi

dia curang, anda baik. Secara logiknya la kan adakah dyea tu  btol layak n mmg tercipta utk korng?.?. Tak kan?/
Peluang dlm hdup boleh diberi, setiap orang layak di beri peluang termasuk diri korng sndri.tapi klau pasangan korng tue dh curang, contohnya hingga melakukan hubungan seks dengan orang lain. Adakah anda pikir dia layak untuk anda.?



bukan ape jika seseorang pernah curang, pasangan yang akan bersamanya akan mengingati apa yang telah dilakukan olehnya sehingga akhir hayatnya. Lagi² kalau curang hingga melibatkan hubungan badan. Jadi pikir, jika dia dari awal² lagi sudah begitu, adakah korng nak yg begitu?.?


5.ingat KITEA ade khidupan

ini hdup korng. jgn terlalu mmikirkan selamanya korng akn sernok,bkn ape hdup nih ade msea kitea d bwah dan ade msea kitea di ats.dan sekarang bilea dah mcm ni adalah masa korng untuk berada di bawah.

korng pikir keadaan korng teruk? Ada lagi yang lebih teruk daripada apa yang korng hadapai, putus cinta. sedngkan org yg dah berkahwin pon bleyh bercerai klau korng stakat bcintea yg blom pasti dyea mlik kitea xusah terllu mmikirkan bkn brmaksud mlupkan tapi  cbea lpekan la bndea yg mmbuatkan hati kitea nih jd sakit.. .klau btol dyea yg prnah korng cntai tuh dcipta untuk korng dyea xkan kmanea,suatu msea n ktikea nnt dyea akn kmbli kpade korng.. insyallah.. .mungkin ape yg jd nih buatkan korng lbeyh knal dyea n lbeyh matang dlam hbungan.. .

tapi sekarng bnyak yg ptus cnta n  hendak menyesali hidup anda.? jangan!!!.
banyak lagi rintangan dalam hidup yang perlu korng hadapi..
cubea hdapi smua cbaran ni,jkea korng mmpu korng memang tahu untuk kendalikan hidup korng sendiri.

bila korng putus cinta, antara perasaan yang korng akan hadapi adalah korng akan rasa berdendam. Perasaan itu boleh aku katakan 'normal' pada mulanya kerana kita adalah manusia, tetapi jangan terus terbawa-bawa dengan perasaan anda itu.Tak kira lelaki atau perempuan, perasaan dendam dan kecewa akan terbit dikala hubungan terputus. Yang penting bagaimana korng uruskan perasaan dan diri korng. Jangan jadi seperti si dia, yang tidak pandai menghargai korng. one day insyallah korng akn  jumpa seseorang yang akan menghargai korng seperti manakorng pernah menghargai orang lain..iaitu seorng insan yg mmg tlah diciptakan untuk mlengkapkan tulang rusuk setiap lelaki. What goes around, comes around.

biarlah masea yg mnntukan tabah kan hati mnempuhinya.. .

perfect twO o_O

[Verse 1:]
You can be the peanut butter to my jelly
You can be the butterflies I feel in my belly
You can be the captain and I can be your first mate
You can be the chills that I feel on our first date


You can be the hero and I can be your side kick
You can be the tear that I cry if we ever split
You can be the rain from the cloud when it's stormin'
Or you can be the sun when it shines in the mornin'


Don't know if I could ever be
Without you cause boy you complete me
And in time I know that we'll both see
That we're all we need


Cause you're the apple to my pie
You're the straw to my berry
You're the smoke to my high
And you're the one I wanna marry


Cause your the one for me (for me)
And I'm the one for you (for you)
You take the both of us (of us)
And we're the perfect two


We're the perfect two
We're the perfect two
Baby me and you
We're the perfect two


You can be the prince and I can be your princess
You can be the sweet tooth and I can be the dentist
You can be the shoes and I can be the laces
You can be the heart that I spill on the pages


You can be the vodka and I can be the chaser
You can be the pencil and I can be the paper
You can be as cold as the winter weather
But I don't care as long as we're together


Don't know if I could ever be
Without you cause boy you complete me
And in time I know that we'll both see
That we're all we need


Cause you're the apple to my pie
You're the straw to my berry
lyricsalls.blogspot.com
You're the smoke to my high
And you're the one I wanna marry


Cause your the one for me (for me)
And I'm the one for you (for you)
You take the both of us (of us)
And we're the perfect two


We're the perfect two
We're the perfect two
Baby me and you
We're the perfect two


You know that I'll never doubt ya
And you know that I think about ya
And you know I can't live without ya
No..


I love the way that you smile
And maybe in just a while
I can see me walk down the aisle


[B-Sec 1/2:]
Cause you're the apple to my pie
You're the straw to my berry
You're the smoke to my high
And you're the one I wanna marry


Cause your the one for me (for me)
And I'm the one for you (for you)
You take the both of us (of us)
And we're the perfect two


We're the perfect two
We're the perfect two
Baby me and you
We're the perfect two
segale yg tercatat adalah coretan andaiItutakdirNya