promote sikit

Pages

selamat datang ke BlOg ~andai itu takdirNya~ tq k

c.o.n.s.u.l.t.a.n.t

19 October 2011

sharing2 pengalaman skit jea~~




kali ni kan hunny nak share skit la bdsarkan pngalaman hunny , hunny buat untuk keadaan di mana apabila  putus cinta, dan tiada tanda-tanda si dia akan kembali kepada kitea. Mungkin si dia sudah ada orang lain ataupun si dia memang tidak mahukan korng lagi. Jika korng yang memutuskan hubungan, mungkin tidak separah dengan orang yang menerima keadaan 'diputuskan'.
Si dia sudah tidak kembali kepada korng..korng kecewa.. Jadi apa yang perlu anda lakukan/pikir/bertindak.?

Jadi kali ini hunny bawakan beberapa point dari pengalaman dan pandangan hunny sendiri. Jika korng adea pendapat lain, boleh bagitahu di ruangan komen untuk kita bertukar pendapat.

Berikut point² yang hunny suggstkan:.

1. Simpan gambar sidia

Mungkin bagi korng idea ini seperti 'idea gilea' kerana akan membangkitkan perasaan rindu. tapi pikirkan seperti ini. Jika hari ini anda bersamanya, selepas ini anda tidak lagi berpeluang untuk menatap/bercakap/berbual dgnnyea. apa akan terjadi jika korng terasa begitu memerlukan si dia sedangkan si dia sudahpun bersama orang lain.?mesti korng Tengok gambar. Itu dapat mengurangkan sedikit kepedihan yang tersarang di hati korng kan??. Tidak perlu la korng nak nengoknyea  tiap² hari, just simpan buat sementara sehingga luka di hati perlahan-lahan sembuh. Nanti ada masea korng rasa korng sudah agak ok, dan tidak perlu nak tngok lg gambar kerana ingatan korng pada si dia sudah makin pudar, pada masa itu anda boleh buang atau delete gambar yang ada dalam pc korng tuh( ni sllunyea gurl la yg rsea mcm tuh,tp xtau la lelaki camnea lak)


2. Jangan dengar or nyanyi lagu jiwang
kalau bercinta, perasaan gembira dan bahagia korng anda lalui. korng boleh mendengar/karaoke lagu² yang best². Tetapi jika korng putus cinta, sebolehnya elakkan daripada mendengar, apatah lagi menyanyi lagi yang berkaitan putus cintatp mungkin adeantra korng yg anggap ni jea crea na meluahkan kepedihan dalam diri korng, tapi sebenarnya apa yang korng dengar/nyanyi akan membangkitkan rasa rindu kepada orang yang tiada di sisi. Dan percaya atau tidak, jika sebelum putus cinta korng tidak begitu kisah dengan lirik lagu, tetapi apabila putus cinta korng begitu mengambil berat dengan lirik lagu., ,btol tak??


3. Cari kawan 
 Cari kawan, bukan mencari pengganti dirinya. korng boleh cari pengganti si dia jika hubungan korng sudah lama terputus, tetapi jika hubungan anda baru sahaja terputus, cari kawan berlainan jantina untuk meluahkan apa yang korng rasa. Kerana meluahkan perasaan adalah berbeza antara sama jantina dengan berbeza jantinatapi kebnyakkanyea sllu buat silap mereka menerima org lain terlalu awl slpas hbungan lma terputus.. . cepat menjalin hubungan selepas putus cinta, bukan menunjukkankorng tu bgos tetapi lebih kepada keputusan yang tergesa² untuk mengisi kekosongan di hati korng nnt jgn smua yg pnah korng rsea nih jd lagi sudah la ea.. .. kitea bleyh tersilap pilihan jika pilihan yang korng buat adalah berdasarkan emosi, . .


4.set dlm fkiran n hati dyea bkn tuk korng lagi

dia curang, anda baik. Secara logiknya la kan adakah dyea tu  btol layak n mmg tercipta utk korng?.?. Tak kan?/
Peluang dlm hdup boleh diberi, setiap orang layak di beri peluang termasuk diri korng sndri.tapi klau pasangan korng tue dh curang, contohnya hingga melakukan hubungan seks dengan orang lain. Adakah anda pikir dia layak untuk anda.?



bukan ape jika seseorang pernah curang, pasangan yang akan bersamanya akan mengingati apa yang telah dilakukan olehnya sehingga akhir hayatnya. Lagi² kalau curang hingga melibatkan hubungan badan. Jadi pikir, jika dia dari awal² lagi sudah begitu, adakah korng nak yg begitu?.?


5.ingat KITEA ade khidupan

ini hdup korng. jgn terlalu mmikirkan selamanya korng akn sernok,bkn ape hdup nih ade msea kitea d bwah dan ade msea kitea di ats.dan sekarang bilea dah mcm ni adalah masa korng untuk berada di bawah.

korng pikir keadaan korng teruk? Ada lagi yang lebih teruk daripada apa yang korng hadapai, putus cinta. sedngkan org yg dah berkahwin pon bleyh bercerai klau korng stakat bcintea yg blom pasti dyea mlik kitea xusah terllu mmikirkan bkn brmaksud mlupkan tapi  cbea lpekan la bndea yg mmbuatkan hati kitea nih jd sakit.. .klau btol dyea yg prnah korng cntai tuh dcipta untuk korng dyea xkan kmanea,suatu msea n ktikea nnt dyea akn kmbli kpade korng.. insyallah.. .mungkin ape yg jd nih buatkan korng lbeyh knal dyea n lbeyh matang dlam hbungan.. .

tapi sekarng bnyak yg ptus cnta n  hendak menyesali hidup anda.? jangan!!!.
banyak lagi rintangan dalam hidup yang perlu korng hadapi..
cubea hdapi smua cbaran ni,jkea korng mmpu korng memang tahu untuk kendalikan hidup korng sendiri.

bila korng putus cinta, antara perasaan yang korng akan hadapi adalah korng akan rasa berdendam. Perasaan itu boleh aku katakan 'normal' pada mulanya kerana kita adalah manusia, tetapi jangan terus terbawa-bawa dengan perasaan anda itu.Tak kira lelaki atau perempuan, perasaan dendam dan kecewa akan terbit dikala hubungan terputus. Yang penting bagaimana korng uruskan perasaan dan diri korng. Jangan jadi seperti si dia, yang tidak pandai menghargai korng. one day insyallah korng akn  jumpa seseorang yang akan menghargai korng seperti manakorng pernah menghargai orang lain..iaitu seorng insan yg mmg tlah diciptakan untuk mlengkapkan tulang rusuk setiap lelaki. What goes around, comes around.

biarlah masea yg mnntukan tabah kan hati mnempuhinya.. .

No comments:

Post a Comment

♥ Terima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry cik hUnny ! Like Kalau Suka n komen lah kalau ade yang nak katea ! ♥

segale yg tercatat adalah coretan andaiItutakdirNya