promote sikit

Pages

c.o.n.s.u.l.t.a.n.t

26 August 2011

p/s sTalkers seLamt Ari raYea from HunnY.. .


selamat menyambut aidilfitri!!!!!

andai tangan tak kuasa berjabat
setidaknya kata masih dapat diucap
tulus hati memohon maaf
atas segala dosa dan khilaf

pjam celik tengok dah nak rayea kan.. .
hunny pon xsdr yg raya dah nak dkat.. .bju rayexdea spsng pOn lagi,,
bkan ape bzy mnjga hunny kcilkat hspital,smbil 2 hunny kna 
jd suri rmah smntara lpas balik kjea.. .mmg agk pnat la.. 
.klau dah mlm mmg x trawih la kan,tepat jam 9 dah LUPPP....its mean tiDOo.. .

dah nak abis ramadhan ni  hunny nak ucap selamat hari raya lah pulak
nnt rayea jgn la mkan kuih telebey lak,smpan perut dtg rumah hunny Ok!!!
huhuhu.. .anyway kepada yg xbernasib jgn kitea lupea ok,
dOakan yg telah tiada,lawati yg masih ade.. .
dgn mcm 2 insyallh dyaorg turut tmpang happy,.. .

kepada family,n kwan2 selamat hari raya jugak...
tak lupa juga pada kak itie  yg dlam ni n suaminya taon ni rayea brsama lah nmpaknya.. .
aLong n family mak ida ckap jmput lah dtg rumah.. .:)





25 August 2011

untuk ZURIAT__amalkan



AMALAN DOA UNTUK MENDAPAT ZURIAT
Setiap kali lepas solat..baca doa ini..

i.) Baca Surah alfatihah
ii) Doa mohon zuriat iaitu surah Al-anbiya ayt 89, Surah Ali Imran ayt 38, surah Al-anbiya ayt 30



Doalah dengan penuh yakin dan berharap..
tolonglah ya Allah.. dengarlah doa aku ini..tolonglah 
Ya Allah..

DOA UNTUK KAWAN-KAWAN YANG LAIN 
Di samping berdoa utk diri sndr  doalah untuk kawan2, saudara-saudara yang belum mendapat zuriat.. 
Mohon Ya Allah..kurniakan zuriat kepada mereka yg senasib dgn ku.. sebut nama kawan tu jelas-jelas...
mohon dengan ikhlas pada Allah...Insyaallah..yakinlah..
bila kita doa kebaikan untuk orang lain..insyaallah kebaikan jua akan menemui kita

ASID FOLIC
Kekalkan tabiat makan asid folic.


DOA & KEREDHAAN SUAMI
Minta maaf pada suami..kalo boleh setiap hari sblm tdo tu.. minta doa suami jugak..

Ikhlaslah pada rumahtangga...walaupun kadang kala tewas dgn perasaan ni..
Ya Allah..hari2 kene minta maaf dari suami..
Maklumla isteri ni..mulut .. hati ..kadang2 bila syaitan mula bertenggek kat hati..
hitam legam hati jadinya....smp terlupe syurga tu kat tapak kaki suami..
Hilangkanlah ego.. peluk erat-erat suami..
"B...sama2 la kita usaha & doa...ayg yakin rezeki tu akan berpihak kat kita gak...".


BERAT BADAN 
Kawal berat badan..ni lg la cabaran yg paling berat cube selagi termampu 


Ya Allah...



Besar benar ujian dan dugaanMu terhadap umatMu ini Ya Allah
Mampukah umatMu ini memikul dan menggalasnye Ya Allah/...
Aku tahu apabila berkahwin.. zuriatlah pengikat kasih sayang..
Bagi yang masih belum dikurniakan..
percayalah pada ketentuan Allah..
kita usaha..kita doa...dan akhirnye kita kena tawakal dan redha
Tekanan dari family or persekitaran..(itu perkara biasa yg ssh nak tepis)
bersabarlah..
biarlah.. anggaplah kata2 sinis dan sindiran mereka sbg satu ujian dan kata2 semangat...mungkin mereka lupe Zuriat adalah kurniaan Allah...kita sbg umatNye hanya mampu berusaha,berdoa dan berserah...Tuhan lbh tahu ape yg umatNye perlukan....

Ya allah.. ujian yang diturunkan adalah semampu yang kita terima..

so.. bakal ibu2 yang masih mencuba..
jangan putus asa.....jika rasa byk kekurangan...ada insan lain yg lbh besar dugaan mereka...
 Ada hikmah  atas segala yang berlaku..
manusia tak tahu..
tapi kita boleh berdoa dan bermohon
rezeki masing2
Ada yang allah bagi kekayaan harta..
ada yang allah bagi kekayaan kasih sayang..
ada yang allah bagi kekayaan kesihatan..
macam2..
Sentiasa ada kelebihan dan kekurangan nya.
Sempurna di mata manusia...belum tentu sempurna di sisi Allah...
Carilah kesempurnaan hidup dgn mendekatkan diri dgn Allah....
~HUNNY diambil dari org yg melaluinya~



23 August 2011

antara yg BerLalu dan SedaNg meNanTi

menuggu cinta yang berlalu.. .
 Antara cinta yang telah berlalu dengan cinta yang sedang menanti kita sentiasa cenderung untuk mengabaikan cinta yang berada jelas di mata dan sering mengharap dan menoleh kepada cinta yang telah berlalu jauh meninggalkan kita.
Kadang-kadang bila kita sudah memiliki sebuah cinta kita terlupa yang cinta itu masih perlu sentiasa dipupuk dan dibajai dengan kasih sayang. Kita terlalu yakin kita akan memiliki cinta itu sampai bila-bila pun. Apabila segalanya berakhir barulah kita akan menyedari kesilapan yang kita telah lakukan. Dan malangnya kesedaran itu sentiasa datang terlambat.
Bila seseorang jatuh cinta ketika dia baru kehilangan kekasih hati maka cinta yang tercipta itu bukanlah cinta sebenar melainkan hanya seperti ubat khayal yang bertindak sementara sahaja dan kemudian akan merosakkan hatinya dua kali ganda malah berganda-ganda lagi selepas itu…kerana sesungguhnya kita boleh menipu orang lain tetapi bukan hati kita sendiri.
Bila cinta putus ditengah jalan usahlah bermuram durja menyakiti diri sendiri. Bangkitlah dan mulakan cinta baru. Kerana setiap cinta yang hilang pasti akan ada pengganti. Usah mengharap pada yang tak pasti, usah merayu pada yang tak sudi. Cinta pertama tidak semestinya yang terbaik. Setiap cinta mempunyai keunikan dan kehangatan yang tersendiri. Janganlah terus terikat kepada cinta yang sudah pergi.
Jika bercinta janganlah kita menjadi hamba cinta. Seperti mana kita tidak mahu menjadi hamba duit kita juga tidak mahu mejadi hamba kepada cinta. Kuasai cinta. Jadilah tuan kepada cinta. Jangan biarkan cinta memperkotak-katikkan hidup. Gunalah akal dan fikiran.
Bila kita kecewa atau putus cinta kita selalu menyalahkan orang lain atas kegagalan cinta itu. Tapi pernahkah kita bermuhasabah dengan diri sendiri apa yang telah kita lakukan sehingga segala-galanya musnah. Kerana tanpa sedar kadang-kadang kita membuat kesilapan yang menutup pintu hati sang kekasih untuk terus mencintai kita.
Kadang- kadang kita tewas dengan tipu helah orang ketiga yang sengaja mewujudkan jurang di antara kita. Bila hidup menjadi tidak terurus kerana kecewa ingatlah setiap benda di dunia ini tidak akan kekal lama… tidak terkecuali CINTA. Jadi terimalah realiti… Di mana ada cinta disitu pasti akan ada perpisahan cuma masanya sekarang atau kemudian.

setia menuggu yg ditakdirkan dariNya

22 August 2011

ketupat sOtOng

sotOng By gOoGgLe ja dulu.. .nnt hunny masukkan sotong hunny buat Ok!!


bahan2

5 or 6 ekor sotong besar - bersihkan, tos.
250ml santan pekat
1 pot beras pulut - cuci, rendam dalam 1/2 hour - 1 hour, then toskan
garam, gula
1 tsp halba
1 inci halia - mayang halus
lidi untuk cucuk

cara2
1. sumbat pulut dalam sotong, about 3/4 full, pastu tutup dengan kepala sotong and cucuk dengan lidi
2. masukkan air dalam periuk, cukup2 untuk cover sotong, rebus sotong yg dah disumbat pulut for about 20 minutes.
3. then masukkan santan, halba, halia, gula and garam rebus lagi..

15 August 2011

Nasi Goreng Ladna

  • 3 mangkuk nasi putih
  • 2 sudu besar minyak
  • 1 sudu besar kicap
Panaskan minyak dan masukkan kicap, bila kicap dah berbuih masukkah nasi dan kacau goreng hingga rata. Ketepikan.


  • udang
  • isi ayam
  • sotong
  • kailan
  • carrot
  • putik jagung
  • tomato
  • brokoli/bunga kobis
  • cili merah ~ dipotong serong
  • 1 sudu teh serbuk lada hitam
  • sedikit serbuk/kuib pati ayam
  • 2 sudu besar sos tiram
  • 2 ulas bawang putih ~ diketuk/cincang
  • garam dan gula secukup rasa
  • tepung jagung (dibancuh dgn sedikit air)
  • air secukupnya
CARA-CARA:

Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih hingga wangi dan masukkan isi ayam, goreng sekejap dan masukkan udang atau sotong jika suka. Masukkan air mengikut kehendak masing2 nak kuah banyak2 mana. Nak lagi cepat, guna air panas yg baru mendidih. Bila kuah dah mendidih, masukkan serbuk lada hitam, sos tiram, serbuk/kuib pati ayam, sayur2 mengikut kesukaan masing2 juga gula dan garam secukup rasa. Masak lagi hingga mendidih baru la dimasukkan bancuhan tepung jagung. Kuah jgn terlalu pekat, nanti muak. Hidangkan bersama nasi yg dah digoreng dgn kicap td.

12 August 2011

laKsAm best punYea!!

·        LAksaM

3cwn tpg beras
·         1/2 cwn tpg gandum
·         4cwn air suam

·         **bahan kuah:
·         Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
·         Sdkt halia- (jun guna 1/2 in)-kisar
·         Sdkt bwg putih (jun guna 1 ulas)-kisar
·         Sdkt bwg merah/besar (jun guna 3 biji bawang merah)-kisar
·         Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok (jun letak 1 sudu makan)
·         Santan (jun guna santan cair n santan pekat)
·         Asam keping (jun guna dlm 2-3 keping)
·         Sdkt garam
·         Sedikit gula merah/gula
·         1 batang serai-kisar (jun tambah)
·         >> Bahan ulam
·         timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

·         **cili:
·         cili merah
·         belacan
·         garam
·         limau

Cara-cara
1.      Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
2.      Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
3.      Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
4.      Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

05 August 2011

udang kung paO

UDANG KUNG PAW
by gOogLe jea

Bahan-bahan : 

·                     Udang
·                     1 ulas bawang besar, dipotong bulat
·                     3 ulas bawang putih, dimayang
·                     2 cm halia, dipotong nipis
·                     4 – 5 biji cili kering – dibuang biji dan potong lebih kurang 1 inci panjang
·                     3 sudu besar sos tiram
·                     2 sudu besar sos cili
·                     Daun bawang untuk hiasan
Penyediaan : 

·                     Bersihkan udang, dan buang kulitnya. Tinggalkan ekor sahaja
·                     Panaskan minyak. Tumiskan bawang, bawang putih halia dan cili kering. Biarkan seketika sehingga bahan tumisan menjadi warna keemasan dan cili bertukar warna sedikit gelap.
·                     Masukkan udang, kacau seketika.
·                     Masukkan sos tiram, dan sos cili. Masukkan sedikit air dan biarkan mendidih dan sedikit likat.
·                     Masukkan daun bawang dan sedia untuk dihidang!

bergedil+soto ayam by HUNNY

BEGEDIL DAGING CINCANG/ fried minched beaf ball
bergedil kesukaan ABG HUNNY

Bahan-bahan ( 3 orang )
·         2 bj kentang
·         segenggam daging cincang ramly
·         daun sup dicincang halus
·         5 sudu besar bawang goreng
·         satu sudu kecil garam
·         1/2 sudu kecil lada sulah
·         1 biji telur (di pukul)
Cara-cara
1.      kentang dipotong dan digoreng hingga garing.
2.      setelah garing, tumbuk atau lenyekkan kentang itu hingga hancur.
3.      kemudian ambil daging cincang dan gaulkan bersama kentang yg sudah dilenyek td.
4.      setelah itu masukkan daun sup, bawang goreng, lada sulah dan garam.
5.      gaul hingga semua bahan sebati. kemudian ambil sedikit dan bulat2kan dengan saiz sederhana
6.      akhir sekali, celupkan dalam telur dan goreng.

ppPLUS

SSOTO AYAM
menu feberet HUNNY


Bahan-bahan ( 2-3 org )

1 ekor ayam_direbus
kiub pati ayam
sup bunjut
bwg merah,bwg putih & halia
nasi impit( beli ja yg dah ade balik n rebus)
suhun_digOreng

hiasan: 
daun bawang
daun sup
bawang gOreng

Bahan Kicap:
20 btg cili padi
2 ulas bwg putih
1/2 cawan kicap manis

Cara-cara

  1. Buka sup bunjut dan kisar/tumbuk isinya. Utk memberikan lebih rasa. Kalau tak suka tak payah le bukak tp nanti rase cam kuah sup ayam je.
  2. Tumis b.merah, b.putih, halia sehingga kuning dan naik bau. Kemudian masukkan le air rebusan/stok ayam yg direbus tadi. Kalau suka masukkan kentang dan tetulang ayam. Kuah soto siap. *Jangan lupa masukkan sup bunjut yg telah ditumbuk td dan kiub pati ayam.
  3. Ayam yg direbus td, digoreng dgn sedikit gaulan kunyit/garam.
  4. Selepas goreng, carikkan ayam.
  5. Untuk kicap pula, kisar semua bahan kicap dan masakan seketika.

xdea nih mmg xlengkap SOTO.. .ummm
ni dari hunny__n mybe ni lah menu untuk family HUNNy hari raya nanti. ..:)





S

04 August 2011

ais cream gOreng


Bahan-bahan:
  • 10 keping roti putih
  • 5 scope aiskrim (apa2 perisa)
  • Plastik wrap ( untuk balut roti)
  • Minyak
  • Cara-cara:
    1. Lembabkan roti dengan air /gelek jer roti tu..
    2. Skopkan aiskrim ke atas roti.
    3. Tutupkan aiskrim dgn sekeping roti lagi.
    4. Tekan acuan telur yang bulat tu (hana guna acuan spt di atas) supaya roti terputus (Pastikan roti bercantum supaya aiskrim tidak meleleh keluar)./saya guna cawan plastik .. idea dari catlina..
    5. Balut dengan plastik pembalut dan simpan dalam frezeer selama 3jam atau semalaman - hana simpan semalaman
    6. Keluarkan dari tempat pembeku dan goreng dalam minyak yang panas hingga kuning keemasan. Jangan lama, paling kurang 1-2min sahaja tp pastikan minyak sudah betol2 panas.

roti putih
Roti putih... digelek sedikit utk mendapatkan roti yg sederhana padat....

ais cream
Letakan aiskrim pilihan...

roti yg telah ditangkupkan

Tangkupkan kepingan roti tadi dengan kepingan roti lain di atas aiskrim.. .lepas tu ambil lah cawan atau bekas (sesuaikan dgn saiz roti) tekankan atas roti.. . sehingga menjadi seperti di atas.. .terus simpan dalam bahagian  dinginbeku peti ais..simpan semalaman sebelum di goreng...

~selamat mencuba~~

03 August 2011

wordless wednesday :)

?? = ??

menemukan kita supaya...........

garisan By gOogLe
Ketahuilah bahawa…


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak serupa dengan kita, supaya kita dapat menjadi penilai yang baik.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sama fikirannya dengan kita, supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak memahami keadaan diri kita, supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK, KHAS UNTUK DIRI KITA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak sempurna, supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yang hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang sangat lain perangainya dengan kita, supaya kita dapat mengutip pengalaman yang tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak komplen itu dan ini, supaya kita jadi MANUSIA YANG HEBAT JIWANYA.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang tidak penyayang, supaya kita lebih faham bahawa CINTA YANG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


Memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yang banyak sombong dan bangga diri,supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YANG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yang kecewa, menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samaada ia menjadi milik kita.


Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhan-NYA,dan meninggalkan laranganNYA.


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH ‘malu’ untuk menolak permintaan hamba-NYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepada-NYA.


Sabarlah sahabatku. Ceriakan hatimu. Kerana ALLAH itu sentiasa ada bersamamu selagimana kamu taat akanNYA.



"kalau kita betul-betul sayangkan seseorang, lepaskan dia pergi, jangan kau halang dia, andai sudah tersurat dia milik kau, suatu masa nanti dia pasti balik pada kau walau sehebat manapun pengganti yang dia jumpa dan andai kau sayangkan sesuatu benda itu, jangan kau genggam dia terlampau kuat, bimbang ianya pecah didalam genggaman kau sndiri"

01 August 2011

nurhanniey suhaiza

29 julai 2011.. .
hunny dpat 1st anak buah..
xsabar lak nak tengOk  mukea dyea.. .
tpat jam 11.05 hunny n family dpat org baru,..
tp yg kelakarnya ape abg hunny menggeletar tangan.. .hahhaha
maklumla 1st time nak jdi ayah.. .
pape pOn congrat TO my luvly brother.. .


ni ha si baby yg kyaOrg stu fmily tggu2.. .


nurhanniey suhaiza




ha nma dpan hunny yg letakkann.. .cuma yg blakang 2 ja abg hunny tmbahkan.. .
berat hani kcil ni 3kg jea.. .tp ape yg hunny geramkan adalah.....
cubea tengPk pipi dya haish... .cam nak pcit2 jea.. .tp hunny jeles lah sbb hani kcil ni putih
sngat,bila tngOk muka dya dekat2.. .alamak mmg hunny jeles la kan.. .


ok lah smple update tentang ank buah baru hunny~~~
segale yg tercatat adalah coretan andaiItutakdirNya