promote sikit

Pages

c.o.n.s.u.l.t.a.n.t

30 September 2011

Coretan 1 (membiarkan dan mungkin)

Membiarkan sesuatu tanpa bicara mungkin yang terbaik jika penjelasan itu langsung tidak di perlukan.. 
Mungkin masa yang akan memulihkan keadaan seperti sediakala.. 
Jika keadaan semakin keruh jika kita bicara , biarkan saja semuanya berlalu tanpa kata.. 
Biar saja kita diamkan dan bukan berdiam itu bermaksud kita bersalah atau mengalah.. 
Sebaliknya tanda kita memahami situasi dan mungkin itu cara terbaik untuk kita meredakan keadaan yang sedang hangat.. 
Mungkin dengan berdiam dan melupakan dapat membuatkan keadaan pulih sediakala.. 
Jangan khuatir jika kebenaran itu tidak dapat di perjelaskan kerana pasti suatu masa nanti akan terbongkar juga segalanya..

26 September 2011

terkaDang terfikIr......


Terkadang kita terfikir :
Adakah kita bertemu dengan orang yang salah?
Teman sekerja yang tak 'ngam'?
Kawan - kawan sekolah atau universiti yang tidak boleh nak buat geng study?
Housemate yang menyakitkan hati (sebab tak pandai membasuh pinggan, bercakap menggunakan kata-kata yang pedas, dan sebagainya) ?
Ataupun kekasih yang tiba-tiba dirasakan tak serasi?

Kerana hakikatnya, kita akan bertemu dengan ramainya manusia yang menjengkelkan hati kita, dan sangat sukar untuk kita bersama dengan mereka.
Pelbagai ragam dan karenah manusia yang dapat kita temui di dunia ini.
Kerana berlainannya manusia itu adalah untuk apa ...


Namun, tentu kita akan bertemu dengan manusia yang tidak serasi dengan kita serta berlainan segalanya.

Sehingga sekecil-kecil perbezaan kita menjadi besar dan dijadikan hujah untuk menjauhkan diri, apatah lagi terkadang sehingga memutuskan silaturrahim.


Walaupun diri kita dengan dia, satu aqidah, satu kefahaman dan satu cinta pada Allah..
Dan kita bertanya, mengapa diri kita dan dia, begitu jauh sekali?

Di situlah, kita kena sentiasa berusaha untuk mencari titik persamaan...


Kita takkan pernah bertemu dengan orang yang salah.


Takkan!

Kerana Allah telah menakdirkan setiap saat dan inci dalam kehidupan kita.

Setiap takdir itu merupakan satu ketetapan Allah buat kita, merupakan sesuatu yang terbaik buat kita.

Dan setiap manusia yang kita temui itu, tentu memberikan makna sesuatu pada kita.

Walaupun banyaknya kejengkelan hati kita pada dia.
Namun, tentu sebenarnya mereka yang 'salah' itu sendiri banyak mengajar kita: 'akan kekurangan diri kita sendiri.'
Bukankah seorang musuh itu terkadang lebih jujur daripada seorang sahabat sejati, yang dipetik dari kata-kata hikmah Arab.

Setiap jodoh dan pertemuan tentunya telah ditetapkan oleh Allah,
Untuk kita belajar sesuatu darinya.


Tak pernah kita bertemu dengan orang yang salah ... semua yang kita temui adalah stesen-stesen perhentian untuk mengutip hikmah, buat bekalan di dalam perjalanan.





Percayalah, kadang-kadang di awal pertemuan akan banyak berlaku perkelahian, salah faham dan ketidak seragaman.
Namun masa akan mengambil alih, memberi peluang makna kefahaman masuk ke dalam jiwa kita yang jernih.

23 September 2011

jarak antara 2 h.a.t.i


hati by gOogLe


Suatu hari seorang  guru bertanya kepada murid-muridnya, Mengapa ketika seseorang sedang  marah, dia akan bercakap dengan suara kuat atau berteriak?”
Seorang murid setelah berfikir cukup lama mengangkat tangan dan menjawab, “Kerana dia telah hilang sabar, oleh itu dia berteriak.”
“Tapi…” guru bertanya kembali
“Orang yang dimarahinya hanya berada dekat dengannya. Mengapa perlu berteriak? Kenapa dia tak  berbicara secara lembut?”

Hampir semua murid memberikan pelbagai alasan yang dirasakan logik menurut  mereka. Namun tiada satu pun  jawapan yang memuaskan.
Maka guru berkata, “Ketika dua orang sedang berada dalam  kemarahan, jarak antara ke dua hati mereka menjadi amat jauh walaupun  secara luaran mereka begitu dekat. Oleh itu, untuk mencapai jarak yang demikian, mereka harus berteriak.
Namun anehnya, semakin kuat mereka berteriak, semakin pula mereka menjadi marah dan dengan sendirinya jarak hati yang ada di antara mereka  menjadi lebih jauh lagi. Kerana itu mereka terpaksa berteriak lebih kuat dan keras lagi.”

Guru masih melanjutkan, “Sebaliknya, apa yang terjadi ketika dua orang saling jatuh cinta?
Mereka tidak berteriak, mereka berbicara dengan suara yang keluar dari mulut mereka dengan begitu perlahan dan kecil. Seperlahan bagaimana pun, kedua-duanya masih dapat mendengar  dengan begitu jelas.
Mengapa demikian?” Guru bertanya sambil memerhatikan muridnya.
Mereka kelihatan berfikir panjang namun tiada seorang pun yang berani memberikan jawapan. “Kerana hati mereka begitu dekat, hati mereka tak berjarak.  Sepatah kata pun tak perlu diucapkan. Sebuah pandangan mata saja cukup membuat mereka memahami apa yang ingin mereka sampaikan.”

 Ketika kita sedang dilanda kemarahan, janganlah hati kita mencipta jarak. Lebih – lebih lagi  mengucapkan kata-kata yang mendatangkan jarak hati diantara kita. Mungkin di saat seperti itu, diam mungkin merupakan cara yang bijaksana. Kerana waktu akan membantu kita.

21 September 2011

senyum menutupi titisan ~~



biarlah bibirku menguntum senyum,..
menutup luka yang tercipta,..
hadirmu bak bunga wangi menguntum,..
namun pergimu mengundang air mata.. .

memegang kepasrahan, menuntut sabar,..
menukil suara nyanyian kesedihan,..
sekecil dosa kuanggap besar,..
meruntun seribu satu kesakitan.. .

air mata luka.. .
membasahi pipi.. .
peritnya terasa.. .
sakitnya hati.. .

19 September 2011

riang ria rayea with UniMAp


ni hunny.. .time ni balik rumah CT jap dyea nak kna tkar baju..
sape sruh pkai seluar dah nma pOn jmuan rayea~~

ni nad.. .ssh skit nak snpa pic dya ni.. .
almaklumla malu skit sbb 2 la jgak dya ni sllu gadoh dgn cuda

ni hunny n sha.. .pose skejap di dpan pntu pantry.. .
sbuk2 pOn gambar mesti ade.. .kan sha kan??









hunny with en.jam
ni lah kak mas@masniza dya lah QS kat UPP nih.. .
klau xknal msti ckap dya serius tp dah knal kak mas ni ok jea.. .
tp tme kjea kna la srious dgn dyea.. .:)




CT with en.jam

sha with en.jam

Ok the next is candid picture yg sempat HUnnY snap.. .
opPss ..sOrrY ea klau ade yg xmnarik.. .~~peace

luqman.. .asyiknya la tdOo.. .
bgun2 g jumaat.!!

ni lak En.pOn.. .
dyea pOn sma tdO jgk,mcm nyenyak jea.. .
jhatnya hunny kan amk gmbar curi.. .~~

ni cik k.eiy.. .
pdn muka asyk tepuk dahi ja.. .
ni pOn bos bru kta ape tah dgn dyea.. .
driver yg stia dgn BOS!!! huhuhu

kak azrin with En.halim.. .
ha nma sme dgn ayah hunny..
cik hlim yg sporting.. .

ni lak si Najib.. .si tukang ICT.. .
dyea ni skaki n skpla dgn BULU@ shahril
husbnd kak baini.. .


15 September 2011

erTi hIdup


Kehidupan 
adalah bermula dengan kepercayaan 
kepada rasea dan berani mengambil peluang.. .
kekecewaan dan kembali mencari kegembiraan 
setelah itu menghargai segala kenangan dan pengalaman 
serta kehidupanperlu belajar daripada perkara yang lepas~~

huNNy~~



14 September 2011

kasih,sayang dan cinta

KASIH.. .
Satu pkataan yg mampummbuatkan hati seorng itu berubah,
Adenyea kasih hati akn ceria,perginya kasih membawa luka.. .
Kalau org pernah katea kasih kunci perhubungan,
Ianya tidakbenar kerana
 hanya kasih tanpa saying satu perhubungan hanya sementara.. .
Kerana,
Kasih adalh rasea lahir dri rasea.. .

Bila dicerita tentang kasih sudh tentu ia memerlukan SYG.. .
SAYANG .. .
Kata dan rasea yg sering hadir dlmkamus hidup manusia
Tidk kira ksih padaNya,kasih pada manusia mahupun haiwan.. .
Sayang adalah perasaan yg tulus lahir dri hati tanpa perlu dicipta.. .
Jika benar sayang itu,maka terciptalah satu rasea iaitu CINTA.. .

CINTA.. .
Perkara yg sering membuatkan manusia tewas.. .
Dlm cinta bkan hnya cinta pda mnusia.. .
Cinta kpdaNya adlah lebih mmbwa makna dripd cinta pd seorng manusia.. .
CINTA pada manusia seriing mmbuatkan manusia menyalahkan dirinya sendri
Sedangkan perkara yg terjdi itu sudah ditentukan olehNya
Kerana, bermula cinta yg salah boleh menentukan dan mengingatkan seorng itu
Bhawa cinta yg abadi hanyalah kepadaNya yg esa.. .
Sebagai manusia kita Tidak bole menyalahkan  KASIH,SAYANG dan CINTA yg lahir
Kerana,
Setiap rasea itu menunjukkan seorng itu menghargai ciptaanNya
~~cOretan HUNNy~~

ketika iTu dan keTika iNi

cLocK by gOOgLe


Saat kitea menyayangi seseorang, kita ingin memilikinya untuk keegoaan sendiri.. .Saat kitea menyayangi seseorng juga, kita ingin sekali  membuatnya bahagia dan bukan untuk diri kita sendiri.. Saat kitea mencintai seseorng ,kitea akan melakukan apa pun walaupun terpaksa mengabaikan yg lain sehinggakan ade yg terasea.. .
Kini telah tiada lagi saat seprt itu, kerana org yg kita syg telah pergi meninggalkan kitea seorng diri.. .Dlm bercintea xkan adea yg tdk mnitiskann air mta,Kerana cinta yg tulus tanpa sebarng sandiwara mmpu mmbuatkan seorng insan itu mnangis kesedihan
Tidak kira perkara itu sengaja atau dirancang,sejauh mna pun penah kitea lari Titisan air mta tetap muncul dlm hubungan cintea.. .Cinta yg sering dihiasi air mata adalah cinta yg bnyak dugaan,Mungkin semua itu mmbuatkan mnusia kenal hati budisatu sma lain,
Namun setelah pelbagai yg telah berlaku dn terus terjadi masih ade juga hati Insan yg tidak mmpu untuk mmahami.. .Oleh itu jangan lah kitea insane yg kecewa terus menagis dan mengahrap pada yg sering mmbuatkan hati kita menangis terus.. .Air mata adalah mlambangkan rsea yg xterungkap dan tdk ade gmbran rasea mlainkan seorg itu mmahami kitea.. .
Tp tdk mngapea klau hati terus mndesak untuk mencintainya lagi wlaupon plbgai perkra yg dye lkukan,truskanlah rsea itu selagi rsea itu tdk mlebihi kasih kitea kepadaNya.. .biarlah takdir yg menetukan segalanya dlam hdup,dlu kini atau akn dtg segala rsea ini tetap akn trus disimpan untuknya yg pernah disayangi.. .sekali mencintai tdk mmpu untuk mmbenci wlaupun seperit mna rsea yg diterima.. .
Hanya ungkapan terima kasih atas sayang,masa dan segala yg yg penah diberikan biarlah takdir menetukan kitea.. .

~~cOretan HunNy utk tiGgEr~~

12 September 2011

jejaRi Oat


Bahan-bahan

  • 250 gm butter
  • 1 cawan gula aising ( gula caster pun boleh )
  • 2 cawan oat ( di kisar )
  • 2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu makan serbuk koko
  • Untuk Salut: gula aising + susu tepung keluarga ( nespray atau Everyday )

Cara-cara

  1. Pukul butter bersama gula hingga sebati.
  2. Masukkan semua bahan dan uli hingga menjadi doh. Bentukkan doh seperti jejari kecil.
  3. Bakar pada suhu 180'C sehingga masak..sejukkan dan salut dengan susu tepung bercampur gula aising.

08 September 2011

caramel


Bahan-bahan
7 biji telur
1/2 sudu besar tepung kastard
1/2 sudu besar esen Vanilla
1/2 tin susu pekat
1 tin susu cair
1 1/2 sudu besar gula – untuk buat karamel
Cara-cara
  1. Masukkan gula ke dalam loyang dan panaskan di atas api yang sederhana. Kacau sehingga warna menjadi perang. Sejukkan loyang.
  2. Pukul telur di dalam bekas atau mangkuk. Masukkan tepung kastard, susu pekat, susu cair dan esen Vanilla. Kacau sehingga sebati.
  3. Tuang ke dalam loyang tadi dan kemudian kukus dengan api yang sederhana selama 20-25 minit.
  4. Siap untuk dihidangkan. Lebih sedap jika disejukkan dalam peti ais.
  5.  Gula boleh digantikan dengan karamel segera dalam botol. Boleh juga kalau nak curah karamel ke atas puding yang telah siap.

07 September 2011

wordless wednesday :)

pOoh n tigger duLunya... .
selalu bersama.. .



tapi sekarang pOoh disini tigger disana...
dan ...
tigger kini sudah.. .



06 September 2011

"DIA" yg UtAMA

Bukan intan permata

Bukan paras rupa

Pandangan Tuhan pada manusia

Beriman dan bertaqwa berakhlak mulia
Disisi Tuhan itu yang utama



Siapa yang berbakti dengan ketabahan

Sabar menempuh ketentuan Tuhan
Baginya syafaat dunia akhirat
Kurnia Tuhan tidak terkira



Didalam menjalani hidup didunia

Tiada lepas dari pancaroba

Kita yang diciptakan dengan kelemahan

Perlukan petunjuk panduan Tuhan



Tiada yang kuasa melainkan Dia

Mentakdir menentukan segalanya
Supaya selamat dunia akhirat
Tekun pada amal ibadah

Oh.. Tuhan yang Esa
Pada-Mu kami panjatkan doa
Moga dipeliharakan ditetapkan iman
Dunia ini penuh cabaran


Oh Tuhan yang Esa
Untuk-Mu kami tempuh segala
Pandanglah dengan rahmat-Mu 
Pandangan kasih-Mu
Pimpinlah kami jalan bahagia
Selamanya
segale yg tercatat adalah coretan andaiItutakdirNya