promote sikit

Pages

c.o.n.s.u.l.t.a.n.t

30 March 2011

A B C in words


(A)ccept you as you are,,,

(B)elieves in "you",,,

(C)alls you just to say "HI",,,

(D)oesn't give up on you,,,

(E)nvision the whole of you (even the unfinished part),,,

(F)orgives your mistakes,,,

(G)ives unconditionally,,,

(H)elps you,,,

(I)nvites you over,,,

(J)ust "be"  with you,,,

(K)eeps you close at heart,,,

(L)oves you for who you are,,,

(M)akes a difference in your life,,,

(N)ever judges,,,

(O)ffers supports,,,

(P)icks you up,,,

(Q)uiets your fears,,,

(R)aises your spirits,,,

(S)ays nice things about you,,,

(T)ells you the truth when you need to hear it,,,

(U)nderstand you,,,

(V)alues you,,,

(W)alks besides you,,,

(X)plains thing that you don't understand,,,

(Y)ells when you won't listen and

(Z)aps you back to reality..............


by::Bill Greer

23 March 2011

s.a.b.a.r



Sabar.. 

Mudah diungkapkan..
Tapi terlalu sukar untuk dipraktikkan..


Sabar..


Bukan hanya dengan kata2..
tapi disulami dengan perlakuan...



Sabar..

Biarpun dihina, dicerca, dikhianati..
Kerana mutiara kesabaran itu akan bernilai
bila kebenaran terbongkar..


Sabar...


selagi termampu..
kerana sabar..separuh daripada IMAN

19 March 2011


Hati... 
Terlalu kompleks untuk dimengertikan... 
Kadangkala kita melakukan pembohongan.. 
kononnya untuk menjaga hati.. 

Tapi.. 
Sedarkah kita apabila pembohongan terbongkar... 
kebenaran terpancar... 
hati yang ingin dijaga.. 
akan terluka akan tercalar... 

Jujur... 
dan berkatalah benar.. 
walaupun kebenaran itu pahit.. 
kerana jangan kerana hanya ingin menjaga hati... 
akhirnya akan memakan diri.



18 March 2011

words means that.. ...


without a word,you made me know love,

without a word, you gave me your love,

made me fill myself with your breath,

then you ran away,

without a word, love left me,

...without a word, love tossed me aside,

not knowing what to say,

my lips must have been surprised,

without a word, tears are coming down,

without a word,my heart is breaking apart


kunyit oh kunyit

Rahsia kunyit hidup..



rsea nak kongsi la skit petua
 kunyit hidup boleh keringkan selsema..
erm..petua ni dapat dari mak long..
petua org dulu..spupu pernah cuba petua ni pada anak..
serasi jugak la..


cara die cuma kesankan skit kapur 
mkn pada kunyit..letak skit je jgn byk..
kemudian sapu pada batang hidung...
insyaAllah..dapat keringkan selsema

17 March 2011

Epal Hijau Ohhh Epal Hijau..Khasiatnya...




An Apple a Day Keeps the Doctor Away.. 
Amalan memkn sebiji epal hijau stiap hri smmangnya digalkkan. Lebih-lebih lg bagi  yg ingin menurunkan berat badan. Ini kerana ia bukan sekadar mmpnyai pelbgai khasiat malahan ia jga mampu mngrangkan kadar kolesterol dalam badan. 

Epal hijau mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta merupakan sumber serat yang mudah larut. Kita digalakkan memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.


kelebihan EPAL hijau



1. Membantu mencegah pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.

2. Mengurangkan risiko penyakit jantung.
3. Membantu kesihatan membran paru-paru.

4. Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.

5. Mmbantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
6. Mmbantu mengekalkan berat badan.

7. Mengurangkan tekanan penyakit asma.

8. Mngrangkan risiko barah.

9.  digalakkan utk memakan epal bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

10. bg mereka yang mmpunyai masalah sembelit atau sistem penghadaman, kisarkan epal hijau dengan saleri dan minum setiap pagi sebelum sarapan. Amalan ini dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid dengan pantas menerusi sistem pencernaan. Zat masam epal hijau sememangnya merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

11. Untuk kesegaran kulit wajah pula, potong epal hijau dan rendamkan seketika dalam air batu selama 5 minit. Kemudian letakkan hirisan epal hijau tersebut di atas muka dan biarkan selama 15 minit. Pasti anda dapat rasakan kesegarannya dan jika diamalkan selalu boleh melicinkan kulit muka.

16 March 2011

kebenaran memahitkan segalaNYA

Mengapa sukar untuk dilafazkan.. 

Walaupun ditemui kebenaran.. 

Mengapa hati tak membenarkan.. 
Sedangkan jiwa dah tak tertahan.. 

Bodoh kah aku... 
Hanya diam tersandar kaku.. 
Bila semua ini berlaku... 
Aku hanya terus membisu.. 

Adakah kerana sayang.. 
Aku sanggup menidakkan kebenaran yang terbentang.. 
Walaupun bukti dah terhidang... 


Kebenaran itu amat pahit.. 
Tapi pahit lagi bila kita dikhianati.. 
Tersepit antara marah dan sayang... 
Sehinggakan sukar membuat keputusan..


14 March 2011

beras,tomato and kubis

, . Jom TRY ini ..


BERAS



Untuk mendapatkan kulit wajah yang licin :
Ambil segenggan beras, goreng sehingga garing. Kemudian, tumbuk sampai hancur dan sapukan seperti pencuci muka. Lepas tu, bilas dengan air sejuk. Ini macam bedak sejuk asli la. Memang lepas buat ni kulit muka akan terasa tegang dan sedap je.  Cuba lah..


TOMATO


Untuk haluskan kulit muka :
Ambil buah tomato dan kisar hingga halus. Lumurkan pada muka dan biarkan ianya menyerap kedalam kulit. Ikut suka nak berapa lama..kalau nak kesan yang baik,tunggu la selama 20 minit.. Lepas dah buat ni, mesti kulit akan terasa lembut dan licin..

KUBIS


Untuk lembapkan muka :
Ambil beberapa kelopak kubis, kemudian tumbuk hingga lumat. Campurkan kubis tadi dengan madu. Gaul bagi sebati dan sapukan pada muka. Lepas tu, bersihkan dengan air sejuk. Amalkan selama 7 hari dan akan dapat rasakan perbezaan lepas tu.


Cara yang murah, tradisional dan tiada bahan kimia.Memang sesuai untuk kulit yang sensitif atau alahan pada produk bahan kimia..
Jom la cuba.. 




.. .WAIT 4 THE NEXT.. .

13 March 2011

telur ayam

um.. .sllu kta dngar telur ayam ney kita gune tuk msakan kan?/
ha slain 2 telur ayam ney bleyh kita gnakan sbgai 
bhan tuk kcantikan kulit wajah,, ,slain boleh mlicinkan dan
 mencantikkan kulit malah ia akan lagi tegang,, ,




i) sblum mula bsuhkan muka dripada sbarng make-up dgn mggunakn
air bersih dan span


ii) keringkan muka dgn towel yg bersih n kemudian ambil sbiji telur ayam 
(asingkan telur putih n kuningnya)


iii) sapukan keseluruh muka dengan telur putih sajea...


iv) biarkan kering dan melekat pada muka mcm masker
( smasa ltakkan elakkan dripada bercakap atau menggerakkan muka slama 1 jam)


v) last skali bilaskan muka dgn air suam.. .
sebaiknya amalkan 2 atau 3 kali seminggu sebelom masuk tido.. .


insyallah kulit muka tegng cantik n lcin akan kita dpat.. .


cubea lah ea.. .~andai itu takdirnya~

10 March 2011

kehidupan yg menjadi lukisan



hurmm.. .hidop2.. .
kdg2 smua yg terjadi btkan aku nak sangat ketawa.. .
mna x nyea phit manis smua dtg berganti-ganti.. .
bmula dri aku xmmpu untuk senyum sehinggalah aku tersenyum dgn takdir hidup aku sendiri,, ,
anyway HIDUP MMG INDAH tapi dlam 
keindahan mesti ada kekhilafan yg terjadi
yg mnyebbkan hidup mnjadi gelap.. .
(tidak untuk slamanya).. .
kegelapan dlam hidup akan terus kekal 
jika kita tidak mencari sinarnya kembali.. .
sinar yg harus kita miliki

manusia xkan berubah dsbbkan drinya sendiri,, ,manusia akan berubah dsbbkan org yg pling mereka syangi,, ,
mmg hakikat sbgai mnusia berubah untuk sesuatu(samada untuk kbaikan atau kjahatan)
.. .sebagai manusia yg selalu lalai dan xsdar akan ksalahan yg
 dlakukan kita haruslah sllu muhasabahkan dri(sdarkan dri)
adalah prkara yg terbaik untuk kita mangenali diri kita dan 
agar kita tdak mmbuat ksalahan lagi pda msa akan dtg.. .

krana manusia ada yg tidak mmpu mnerima bhawa dri
 mereka ada kekurangan dan sering salah mmbuat kputusan,, ,
kerana seorng manusi selalu di pengaruhi oleh EGO mereka sendiri,, ,
hati n prasaan berkata begini tetapi dsbbkan ego segala rsea 
 n prasaan d anak tirikan.. .

sehinggalah suatu msa dlam hidup sbagai manusia 
pkatan menyesal akan sllu hadir,, ,
kita xsedar smua ini sudah mnjadi lumrah
 hidup menyesal kran a pebuatan sndri
menyesal adalah perkara yg tdak mmpu untuk 
merubah kmbli apa yg telah terjadi.. .

stlah menyesal tidak lagi boleh dgunakan, mka rsea sakit 
hati akan dtg menghantui manusia 
yg pernah klah dgn ego n sikap diri yg sllu 
rsea smua betul.. .
tapi semua akan menemui penamat bagi kisah hidup masing2.. .
hurm.. .ada yg menarik n ade yg x mnarik.. .
pape pon sgla yg berlaku n akan berlaku 
adalah takdir hidup seorng manusia.. .



manusia yg mnjdikan hidup mereka mcm lilin adalah
 mencari satu khidupan yg sia-sia krana 
mnjdikan hidup sbgai lilin adalah mmbina 
hidup untuk mnjadi seorng yg tidak memiliki arah n tujuan untuk hidup mereka sendiri.. .
kehidupan seperti lilin adalah...

dlam kesenagan ada ksusahan,n dlam kegembitaan psti ad kedukaan.. .
~andai itu takdirnya~.. .itulah ayat yg harus d pagng oleh mnusia yg selalu lupa akan nsib yg telah d tetpkan

04 March 2011

want to D.E.L.E.T.E but CANNOT

hidup ini pasti lebih indah jika kita boley 
delete unwanted memories yg dh kite stored dlm Long-Term Memory(LTM) kita... hahaha.. 
gune term LTM kat cni... 
delete kan memory syea


kan lebih mudah skiranya kite boley delete those unwanted memories seperti mudahnya kite delete file2 yg x berguna dlm lappy kan...

tekan jer butang 
delete, file tsebut akan dhantar 

ke recycle bin n 
bila masa kite trasa ingin restore that file, 
kiter boley restore pada bila2 masa jer... 
atau kiter tekanshift+delete
skiranya kite nk delete file tersebut 


utk SELAMANYA....


i will try to delete but CANNOT!!!
alangkah indahnya kiranya kita boley wat mcm tu jugak kat our LTM kan...
 tp, smua tu hanya angan2 jer.. kiter xmampu nk delete those unwanted memories dgn skejapnya...
 kiter perlukn 
masa yg lama utk berbuat sedemikian...

andai  d beri pilihan la kan.... mmg nk wat mcm tu.. nk shift+delete some unwanted memories.... 

contohnye kan, jatuh cinta pada insan yg salah, jatuh cinta lagi,
 melukakn hati org yg menyayangi aku.... huhuhuhu...

pape pon kan... smua tu cam crita dongeng je kan...

 kita harus sdar, hidup ni xla smudah itu... 
smua unwanted memories tu boley kita jadikn iktibar..
 jdkn pengajaran, jgn wat lagi pada masa akan datang....

so, utk mendapatkn hidup yg lebih indah, buatlah perkara2 yg boley menggembirakan hati kita...

 kita tahu apa yg kita ingin utk menggembirakn diri kita bukan, 
utk apa kita tunggu org lain menggembirakan kita? so, go for it!!

andainya kita punya impian, capailah impian tersebut,

 sbb itu saja yg boley memberi kegembiraan kpd diri kita & org yg kita sayang....

ada org, punya cinta boley menggembirakn diri mereka... 

so, kalau korang anggap begitu, pergila mencari cinta tersebut... 
tp, ada sesetengah individu pula asyek terluka kerana cinta... 
apa kata, korang pergi cari @ capai perkara lain yg boley 
membuatkan hidup korang lebih indah, mana tahu ada yg
 lebih bermakna nnt yg korang akan temui...

kerna, kita harus percaya... setiap yg berlaku dlm hidup kita ada hikmahnya....

 Allah itu Maha Mengetahui apa yg terbaik buat kita...
 sentiasa ingat, berdoa & percaya kepadaNya...
 pasti kita tidak akan dlupakn olehNya... ;)

segale yg tercatat adalah coretan andaiItutakdirNya